|
|
nieuwsbrief dalton sterrenschool De Vliegenier | december 2020
|
|
|
|
|
Inleiding
|
De laatste weken van een bijzonder kalenderjaar. Alles is net even anders, vanmorgen mochten we gelukkig nog wel Sinterklaas ontvangen. Hij had bij ons op school een fantastische schatkamer ingericht, waar alle kinderen hun eigen cadeautje konden kiezen. Wat een fantastisch idee van de beste man! Ook met de kerst passen we het programma wat aan. Binnenkort volgt hier nadere informatie over. We kunnen al wel vast melden dat het avond-buffet niet door zal gaan. We ontvangen de leerlingen op vrijdag 18 december met een feestelijk ontbijt. Om 12.00 uur sluiten we die dag de school voor een welverdiende kerstvakantie. We verwachten de kinderen weer op maandag 4 januari 2021 in een hopelijk normaal nieuw jaar.
|
|
|
|
|
|
|
In de afgelopen weken hebben de kinderen gewerkt met het thema herfst en Sinterklaas. Vorige week hebben wij een brief van Sinterklaas ontvangen en wij mochten onze schoen zetten. Rommelpiet was langs geweest en had onze schoenen verstopt. In sommige klassen was hij ook vergeten de cadeautjes in de schoenen te doen. Dat was natuurlijk heel leuk en spannend. In de brief stond ook dat Sinterklaas volgende week onze school gaat bezoeken. Wij zijn al druk aan het oefenen om iets te laten zien aan de Sint.
|
|
|
|
|
|
Voorbereidingen Sinterklaasfeest: Een spannende tijd: Sinterklaas is in het land. Gelukkig hoefde hij niet in quarantaine (daar waren de kinderen van groep 3 nogal bang voor aangezien het in Spanje code rood is) en heeft hij de school zelfs al even bezocht vorige week. Alle kinderen kregen een mooi cadeautje in de schoen. Wat een magisch feest!! Het thema van kern 4 (waar woon jij?) en het thema Sint hebben we aan elkaar gekoppeld. Alle kinderen hebben een eigen kamertje gemaakt in een schoenendoos. Al die kamertjes bij elkaar vormen een hele mooie stoomboot. Dat maakt het werken in de hal extra leuk...je kunt ondertussen eens een kijkje nemen in de verschillende kamertjes. Ook hebben we alweer mooie mutsen gemaakt. Sinterklaas weet natuurlijk niet alle namen uit het hoofd. Daarom doen de leerlingen een muts op als Sint op 3 december onze school bezoekt. Lezen: Sinds enkele weken helpen de leerlingen …
|
|
|
|
|
|
Vorige week hadden we in groep 4 onze schoen gezet. 's Nachts zijn de pieten geweest en de schoenen gevuld met leuke cadeaus. Wat waren de kinderen blij! Deze week hebben we hard gewerkt. Met taal en spelling is thema 3 bijna afgerond. Ook rekenen blok 2 is bijna afgerond, volgende week beginnen we met blok 3. De doelen die we behandeld hebben of gaan hebben staan in Google classroom. We kijken ook uit naar de komst van Sinterklaas deze week. Zou hij wel komen en mooie cadeaus meebrengen? We oefenen in ieder geval heel wat af met zingen "Sinterklaasje kom maar...".
|
|
|
|
|
|
Sinterklaas: Donderdag 19 november hebben de kinderen hun schoen gevonden, of toch niet? De schoenen zaten in een tas met een slotje erop. Eerst moesten de codes gekraakt worden. Uiteindelijk is dit gelukt en hebben wij allemaal een diabolo gekregen! Donderdag 3 december komt sinterklaas op school en gaan wij in groep 5 surprises doen. Dinsdag 1 december moeten de surprises op school zijn! Blits: Bij Blits gaat het om studievaardigheden; samen vatten, belangrijke informatie uit teksten vinden, kaart lezen, route volgen en de afgelopen tijd hebben wij het gehad over welke informatiebronnen je het best kunt gebruiken. Bij Blits werken wij veel samen, om zo met elkaar tot een antwoord te komen. Taal: Afgelopen weken hebben wij hard geoefend met de themawoorden. Wij hebben weer een speurtocht gedaan en ook hebben wij de themawoorden uitgebeeld! Klokslag 12 uur, standbeeld, schateren, acuut. De eerste boekenkringen zijn geweest. Dit was toch …
|
|
|
|
|
|
Toen was december begon, 2020 loopt op zijn eind. Deze week mogen we geniet van verjaardagen, presentaties en natuurlijk de Sint op school, te gekke surprises en gedichten. Echt super leuk en mooi allemaal! In de periode hier voor zijn we erg druk geweest met werkwoorden die veranderen van klank in de verleden tijd, bijvoorbeeld lopen -liepen. Dus ook zinnen in de verleden tijd zetten of juist in de tegenwoordige tijd. We kregen te maken met samenstellingen die uit een zelfstandig naamwoord en voorzetsel bestaan: voor-tuin. Of samenstellingen die de betekenis al weergeven: strip+tekenaar. We oefenen veel met de themawoorden en uitdrukkingen, deze horen bij het thema mode en zijn daardoor wel wat lastiger. Bij rekenen mogen we onder elkaar gaan rekenen, oftewel cijferend. De plussommen onder elkaar krijgen we onder de knie, met de minsommen blijven we goed oefenen. Als de trein vertraging heeft van 20 minuten en het …
|
|
|
|
|
|
Vorige week hebben de kinderen een instrument mee naar huis gekregen voor het Kristal-orkest. En eigenlijk iedereen kreeg ook het instrument van zijn of haar voorkeur. Er werd al flink geoefend. Na een kwartier lukte het de kinderen zelfs al om samen een muziekstukje te laten horen. De muziekjuffen en -meesters stonden versteld! De kinderen kunnen nu thuis oefenen via de website van Inkluzie. Aan de tas van hun instrument hangt een kaartje met de website en inlogcodes. Als de kinderen op de leermodules klikken, vinden zij allemaal instructiefilmpjes. Met taal zijn we aan het oefenen met samengestelde woorden, daar kan ook wel eens een voorzetsel of bijvoeglijk naamwoord in verstopt zitten. Bij rekenen gaat het nu over grafieken. Welke grafieken zijn er allemaal, hoe kun je ze aflezen en zelf maken? Ook zijn we hard bezig om cijferend plus- en minsommen uit te rekenen. De kinderen doen het al …
|
|
|
|
|
|
Een paar weken geleden hebben wij de voorleeswedstrijd gehouden op school. Er waren heel veel kinderen die mee wilden doen. Allereerst hielden we de voorleeswedstrijd in de klas. Om de beurt lazen de kinderen een stukje voor uit hun zelf gekozen boek. Wat waren ze allemaal enthousiast en wat konden ze allemaal goed voorlezen! Het publiek luisterde aandachtig en gaf de voorlezers een groot applaus na afloop. Nadat iedereen was geweest, hebben de kinderen zelf bepaald welke 3 kinderen er door mochten naar de finale. Aan de finale deden ook drie kinderen mee van groep 8. De drie voorlezers van groep 7 en de drie voorlezers van groep 8 lazen in Het Kristal nogmaals voor uit hun boek. Hierna hebben alle kinderen gestemd en was de winnaar bekend. De winnaar kwam dit jaar uit groep 8, maar wat hebben alle voorlezers goed hun best gedaan! Deze week sluiten wij het …
|
|
|
|
|
|
De afgelopen weken hebben we weer hard gewerkt. We hebben tijdens de rekenlessen veel geoefend met het berekenen van de schaal en hebben sommen opgelost aan de hand van verhoudingstabellen. Ook kwam het cijferend vermenigvuldigen met kommagetallen aan bod. In het begin was dit best lastig, maar nu gaat iedereen als een speer! Thema 2 van taal en spelling is afgerond en we zijn deze week gestart met het nieuwe thema. We hebben het Blink thema over bekende families uit de geschiedenis afgerond. Alle kinderen hebben een presentatie gehouden en we hebben veel informatie gekregen over allerlei verschillende families. Woensdag starten we met een nieuw thema. Ook hebben we samen met groep 7 een voorleeswedstrijd gehouden. Veel kinderen uit onze klas wilden laten horen hoe mooi ze konden voorlezen. Uiteindelijk hebben 3 winnaars uit onze klas het opgenomen tegen drie winnaars uit groep 7. Iedereen heeft heel erg zijn best …
|
|
|
|
|
|
U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u een relatie van ons bent of omdat u zich heeft aangemeld voor de nieuwsbrief.
|
|
|
|
|
|