Laatste schoolweken groep 5a

donderdag 9 juli 2020

Ik wil graag zeggen dat tijd niet vliegt, maar toch doet dat het.
Jewtje mineetje!
Vrijdag gaan de rapporten mee. Een gekke, maar ook leerzame en waardevolle periode sluiten we af.
We hebben van de vakken de blokken en thema’s afgerond. Er is hard gewerkt.
Ook zijn we opzoek gegaan naar allerlei manieren van het aanbieden en inoefenen van de stof.
We hebben quizjes gedaan, via wisbordjes of Kahoot! We hebben buiten bewegend leren opdrachten gedaan.

Uit de boeken en schriften werden opdrachten gehaald en die klassikaal of juist individueel gedaan.
Kinderen moesten elkaar helpen. Zelfstandig werken of samenwerken.

Toch moest er ook nog aandacht besteed worden aan pesten en plagen. De lessen van Leefstijl pakte dit mooi op door kleine toneelstukjes samen na te spelen.
Echte situaties hebben we nagedaan, naar filmpjes gekeken die bij het onderwerp horen en groepsgesprekken gehad. Het kan ondanks dat nog steeds voorkomen of gebeuren dat er gepest en/of geplaagd wordt. De consequenties die er bij kunnen horen, hebben we ook goed besproken. De kinderen zeiden wel dat je elkaar moet helpen om lief te blijven doen. Elkaar niet pijn doen met woorden, niet roddelen of achter iemands rug om wat zeggen of doen. En elkaar fysiek pijn doen, is iets wat we echt NIET doen op school, ook al kan dat soms de eerste reactie zijn als je ontzettend boos of verdrietig bent. Dat onlinepesten (via social media en games) ook onder het pestbeleid valt, hadden veel kinderen nog niet zo bedacht. Dit is echt een groter wordend “probleem”.
Door het er veel over te hebben, elkaar daar in te helpen en te ondersteunen, hopen we dat ruzies, plagen, pesten en eventueel zelf fysiek zijn steeds minder gaan worden. Maar ook dat het stopt online.

We gaan nog een fijne, gezellige week samen tegemoet.
Woensdag naar de nieuwe klas, nog een jarig woensdag, donderdag meester-juffendag en vrijdag tot 12u leuke dingen doen.
Schoonmaken in de komende week hoort er ook bij.
Kortom, nog even knallen en gezelligheid, daarna echt tijd voor ontspanning!