Nieuws uit groep 5

donderdag 5 maart 2020

De week na de vakantie is bijna voorbij.
Sommige kinderen zijn nu op vakantie of gaan nog….. heerlijk! Ga er van genieten.
Iedereen is weer lekker op gang gekomen en we zijn lekker bezig.

Voor de vakantie hebben de groepen 5 en 6 een gastles gekregen van docenten van Paleis het Loo.
In groep 5 hebben we gekeken naar de vroegere bewoners van het paleis en wat zij daar deden en hoe ze leefden.
Hoe de stoffen in het paleis de rood/roze kleur kregen is bij de meeste kinderen nog wel het meest blijven hangen. Die kleur kregen ze vroeger door ongelooflijk veel luisjes te pletten en die kleurden dan rood/roze.

Deze week hebben we in de groepen gewerkt met geld en met grafieken bij Rekenen.
De staafgrafiek stond centraal en ook rekenen met een komma (bij geld).
We moesten  grafieken maken van hoeveel jongens en hoeveel meisjes er in een klas zitten, dus we hebben er een bewegende les van gemaakt.
Ga maar bij de groepen 5 t/m 8 uitzoeken wat de aantallen zijn, zet deze daarna in een grafiek.
Dit ging op een leuke en mooie manier.

Groep 5a is bezig met de voorbereiding voor klas op de planken. Dit gaat met ups en downs. Een groot deel van de verantwoordelijkheid van de voorstelling ligt bij de kinderen.
Dat is soms een dingetje. Toch doen ze het wel maar even, met wat sturing van de leerkracht. Knap!
Groep 5b is met dotpainten bezig. Het woord zegt het al, verven door punten te zetten.
Het was een erg geduldig werkje en voor sommigen is dat best wel moeilijk. Maar desalniettemin hebben we nu een vrolijk raam in lentesferen!
Ook leuk om thuis te doen.