Nieuws uit groep 6a

dinsdag 1 december 2020

Toen was december begon, 2020 loopt op zijn eind.
Deze week mogen we geniet van verjaardagen, presentaties en natuurlijk de Sint op school,  te gekke surprises en gedichten.
Echt super leuk en mooi allemaal!

In de periode hier voor zijn we erg druk geweest  met werkwoorden die veranderen van klank in de verleden tijd, bijvoorbeeld lopen -liepen. Dus ook zinnen in de verleden tijd zetten of juist in de tegenwoordige tijd. We kregen te maken met samenstellingen die uit een zelfstandig naamwoord en voorzetsel bestaan: voor-tuin. Of samenstellingen die de betekenis al weergeven: strip+tekenaar. We oefenen veel met de themawoorden en uitdrukkingen, deze horen bij het thema mode en zijn daardoor wel wat lastiger.
Bij rekenen mogen we onder elkaar gaan rekenen, oftewel cijferend. De plussommen onder elkaar krijgen we onder de knie, met de minsommen blijven we goed oefenen.
Als de trein vertraging heeft van 20 minuten en het is nu 12.30u, hoe laat komt de trein dan aan? Ook een lastige vraag.
Woorden met c, die klinkt als s of k, -ig en -lijk woorden en verkleinwoorden worden nu herhaald. Veel schrijven, veel zien, veel doen.

In groep 6 vergeten we regelmatig goed te lezen, wat moet ik nu doen? Wat is de opdracht? Grote sprongen, snel thuis. Dat kan soms wel, maar niet meer te vaak. Dus goed en netjes lezen wat de bedoeling is of wat er staat is van belang. Hetzelfde geldt voor kladpapier gebruiken. Ook niet altijd nodig toch???
Ondertussen zijn we druk met ons huiswerk thuis, niet alleen voor in de klas, maar ook voor muziek. De kinderen hebben allemaal een instrument thuis die ze kunnen gebruiken en op kunnen oefenen. Natuurlijk speelt niet iedereen meteen zoals Beethoven of Waylon, maar ze zijn er wel erg gedreven in. Heerlijk om die koppies te zien tijdens de lessen!

Dit zijn heerlijke weken, met allerlei fijne feestdagen op school en thuis. Je merkt dat iedereen het erg leuk vindt. Toch is het ook vermoeiend, spannend, gezellig, interessant, veel en grappig. Hierdoor heeft iedereen iets minder geduld met elkaar. Na de kerstvakantie krijgt iedereen weer een nieuwe plek en voor de komende weken zorgen we voor rust in de klas.
Alvast hele fijne feestdagen allemaal!