Post uit groep 5a

donderdag 7 november 2019

De herfstvakantie is inmiddels voorbij en we gaan op volle  kracht door naar de mooie periode van Sinterklaas en Kerst.
Een super leuke periode, maar ook een hele hectische periode waarin altijd veel gebeurd. Gezellig!

De afgelopen tijd hebben de kinderen al veel geleerd en herhaald. Soms hebben de kinderen het gevoel dat ze zoveel “moeten”, dat is ook wel te begrijpen.
In groep 5 krijg je veel nieuwe dingen voor je kiezen en het tempo ligt een tandje hoger, dus dat gevoel is te begrijpen.
We mogen trots zijn op wat de kinderen allemaal kunnen en hebben gedaan in de afgelopen tijd.
De groepjesindeling hebben ze deze keer gekozen. Dat pakt voor bijna alle kinderen goed uit en soms minder goed. Dit is ook een leerproces en soms is die lastiger dan de kinderen denken.

Ook is er hard gewerkt aan de vakken taal, rekenen en spelling. De categorieën eeuw-ieuw-uw, cht-ch, ei zijn voorbijgekomen. Ook deze woorden zijn soms lastiger dan de kinderen denken.
Al met al leren we met vallen en opstaan. Ook de juf nog steeds, ook ik zie nog steeds dingen die ik anders zou kunnen doen of zou moeten doen.
Bij rekenen zijn we druk bezig met de keer-en deelsommen en we maken een start met schatten van  getallen. Bij taal voegen we zinnen samen, zorgen dat we woorden op alfabetische volgorde kunnen zetten en maken woorden kleiner. Het thema zintuigen heeft veel woorden die we moeten kennen, die herhalen we in beweegspellen. Woorden waarbij de klank veranderd in meervoud is ook een aandachtspunt.

Bekend is dat de Sint dit jaar naar Apeldoorn komt, de landelijke intocht met de stoomtrein ipv de stoomboot. Spannend en leuk. Voor alle middenbouw klassen in Apeldoorn is een dansje en een liedje bedacht. Een groep dansers en zangers van Tim Koldenhof Producties zullen Sinterklaas zo verwelkomen in Apeldoorn. Nu kan je als school/klas mee doen aan een soort wedstrijd om ook een plekje op dat hoofdpodium te krijgen met de klas en mee te zingen en dansen voor Sinterklaas. Wij konden ons inschrijven voor een workshop van 1 van de dansers van Tim Koldenhof Producties en die hebben we op 1 november gehad. Deze week hebben wij een filmpje gemaakt om deze op te sturen naar de sinterklaascommissie van de gemeente en dus om kans te maken op die podium plaats. Het is geen verplichting voor de kinderen, maar wel ontzettend leuk!

Nu duimen dat we winnen!

De periode van Sint en Kerst gaan we het gezellig maken in de klas.
Groep 5 gaat voor het eerst lootjes trekken en surprises maken, we gaan genieten van een mooie voorstelling van het ASK theater en met kerst komt er een kerstdiner.
De sneeuw mag komen en de openhaard doen we aan!

De GOTD loopt goed en kinderen zijn (in de klas) nog steeds enthousiast, later dit jaar gaan we misschien uitbreiden naar 2x per week.
Voor nu is het gewoon nog op vrijdag het raadsel mee en goed samen uitzoeken welk onderwerp we zoeken.