Thuiswerken groep 6a

zaterdag 16 januari 2021

2021 is vreemd gestart. Tweede lockdown en meteen 4 januari zaten we achter ons scherm.
Wat heeft de groep dit snel en goed opgepakt, meteen van moment 1. Net als ouders, die weer thuis juf en meester moesten gaan spelen.
Inmiddels gaan we week 3 in en is iedereen redelijk weer in een flow gekomen die werkt thuis of op school.
Er zullen vast ups en downs zijn, maar als leerkracht heb ik die ook. Ik zit liever met iedereen in de klas, lekker lachen, leren en spelen samen.

De afgelopen 2 weken hebben we veel gedaan.
Bij rekenen zijn we voornamelijk bezig geweest met cijferend optellen en vermenigvuldigen. Maar ook schatten en grafieken kwamen voor bij.
Komende week zullen we dit nog verder uitbreiden.
Bij taal hebben we het gehad over oa zinsdelen, wanneer gebruik ik de komma, verleden tijd van onregelmatige en speciale werkwoorden en een hoop extra themawoorden geleerd. Deze doelen zullen de komende 2 weken nog herhaald worden en vaker voorbij komen.
Met spelling herhalen we woorden met eind -d (bijv. eiland, langer maken en je weet eind letter) en met woorden die de lange klank of korte klank hebben. Woorden zoals jager (lang) en bakker (kort). De kinderen zullen we gemerkt hebben dat woorden langer en moeilijker aan het worden zijn. Het is van belang ze veel te schrijven en te oefenen. Ook bestaan woorden vaker uit meerder categorieën.

Online kunnen we ook goed werken aan nieuwsbegrip, topo, geschiedenis en blits (studievaardigheden).
De classroom is up to date en de kinderen gebruiken het goed. Alles staat in de classroom en soms kan je inloggen om opdrachten online te doen via MOO.
Sommige opdrachten moet je samen doen met iemand. Heb je die mogelijkheid, dan zie ik ook dat kinderen dat doen. Lukt dat niet, dan mag de opdracht ook alleen of als dat echt niet lukt overgeslagen worden. Voor alles geldt nu: doe zoveel mogelijk wat lukt en lukt het dan een keertje even niet, geeft niet. Op een volgend moment lukt het dat wel!!
Leuk dat kinderen zo af en toe foto’s of video’s met de klas of met de leerkracht delen. Super leuk om te zien waar iedereen mee bezig is.

Zet ‘m op!
Hopelijk gauw weer in de klas!