Welkom 2020, vanuit groep 5a

vrijdag 10 januari 2020

Het is 2020, we hebben er net een paar dagen op zitten.
Wat vliegen die dagen.
Maandag na de vakantie gestart met overheerlijke oliebollen voor de hele school. Deze mochten we lekker opsmikkelen in de klas.
Dank je wel, Bakker Toet!

Deze week zijn we bij taal en spelling gestart met thema 4, over herinneringen. We startten meteen met een verhaal over de 2e wereldoorlog. Mooi verhaal!
Rondom dit thema staan verschillende opdrachten centraal. De kinderen krijgen weer nieuwe regels en woorden te leren.
Eén daarvan is: wat is het hele werkwoord? En we leren er gelijk 3 vormen van het werkwoord bij. De Ik-vorm, Hij-vorm, Wij-vorm. De categorieën bij spelling worden uitgebreid met woorden die eindigen op een -d (maar toch klinken als een -t) en ook de lange en korte klanken gaan aan bod komen (bakker, sla)

We hebben gelijk het goede voornemens-memory gespeeld. Erg leuk om te doen. In groepjes van 4 hebben we teruggekeken op 2019 en vooruitgekeken naar wat 2020 zou kunnen brengen.
Leuk! Er kwamen mooie en verrassende antwoorden naar boven.
Ook is het Rad van de Groeivragen geïntroduceerd. Net voor 14.00u, geven wij een slinger aan het rad. Daar staan vragen op waarbij kinderen goed moeten nadenken over hun antwoord, bijv: Wat vind je nu echt knap van jezelf? Ze krijgen even de denktijd en dan d.m.v. beurtstokjes wordt een kind gekozen die antwoord mag geven. De ene keer mogen meer kinderen antwoord geven dan de andere keer, ligt aan de tijd.
Hierbij komen ook mooie antwoorden naar boven.

Een goed begin van 2020!