Eerste weken groep 5a

donderdag 3 oktober 2019

We zijn volop bezig, de weken vliegen voorbij.
Bij rekenen, spelling en taal hebben we een deel van de stof herhaald en gaan we nu ook aan de slag met nieuwere dingen.
Zo worden nu alle tafels bij Rekenen behandeld, maar ook hebben we elkaar op gemeten en gehandeld met geld.

Bij taal zijn werken we aan woordsoorten, zoals zelfstandig naamwoord, bijvoeglijk naamwoord en werkwoord. In thema 1 “Regels” hebben we ook een hoop nieuwe woorden geleerd, woorden die te maken hebben met verkeersregels, voertuigen en straffen (als je iets verkeerd doet, bijv. stelen of door rood rijden).

In deze weken kunnen we ook woorden met -ng en -nk, -eer, -oor, -eur en -aai, -ooi, -oei beter schrijven en spellen en hebben we de regel erbij geleerd of herhaald.

Kortom hard gewerkt en we ronden de eerste thema’s en blokken bijna af om door te gaan met het leren en ontdekken van nog meer nieuwe dingen.

We zijn in de klas ook begonnen met GOTD: “Grej of the Day”. De kinderen krijgen (nu nog) 1x in de week, op de vrijdag, een raadsel mee naar huis. Thuis gaan ze op zoek naar het antwoord dat bij het raadsel kan horen. Bijv: 1953 (een gebeurtenis in Nederland). Samen met ouders komen kinderen tot leuke en bijzondere ontdekking en kijken we maandag samen naar welk antwoord we opzoek zijn. Hier wordt dan een mini-les over gegeven. Kinderen leren door het zoeken, de gesprekken met ouders, door filmpjes kijken en op nog meer andere manieren meer over een bepaald onderwerp. Elk onderwerp komt dan op een wand te hangen. Op een gegeven moment zie je dan patronen terug komen.
De kinderen zijn enthousiast en zelfs ouders komen met leuke verhalen. Sommige raadsels zijn lastiger dan anderen.

Verder hebben we ook de aandacht besteed aan samenwerkingsopdrachten, zoals een eiland ontwerpen en bouwen in een groepje of gekke monsters tekenen.
Bewegend leren, zoals tafels springen, high five lezen, handelen met geld en elkaar opmeten. We hebben zelfs een propjes dictee gedaan en gerend van voorwerp naar voorwerp op het plein om bij de juiste woordsoorten te komen.
Ook zijn nieuwe vakken, zoals Blits (studievaardigheden), Blink (WO), HVO, nieuwsbegrip goed gestart en zijn de kinderen enthousiast aan het werk.

En natuurlijk mogen we niet vergeten dat we zijn gestart met de spreekbeurten. Afgelopen donderdag was de eerste en nu deze donderdag nummer 2.
Super spannend, natuurlijk. Zeker voor de eersten die de spreekbeurt doen, maar ook voor alle anderen. Iedereen heeft in alle stilte geluisterd naar de spreekbeurten en goede tips en tops gegeven.

Deze week worden ook de KOL-gesprekken afgerond. Leuk om met alle kinderen te spreken en heel knap hoe zij kunnen vertellen wat ze graag willen of leuk vinden of juist minder goed kunnen. Mooie en leuke verhalen zijn het, goed dat er zoveel uit de kinderen zelf komt.