Continurooster/overblijven

Sterrenschool De Vliegenier werkt met een zgn. continurooster. De lestijden zijn in alle basisgroepen gelijk: van maandag tot en met vrijdag van 8.30-14.00 uur. ’s Morgens gaat de deur om 08.20 uur open. De kinderen worden door hun ouders of verzorgers naar school of naar de klas gebracht, of komen zelfstandig. Leerlingen die bij de VSO (Voor Schoolse Opvang) zijn geweest, worden door een medewerker van De Toermalijn naar de klas gebracht.
In de pauzes eten de kinderen met de leerkracht in de klas, waarna ze een kwartiertje kunnen buitenspelen. Om 14.00 uur is de schooldag voorbij, en is er nog heerlijk veel tijd om te spelen, sporten of te ontspannen. Dat laatste kan natuurlijk thuis, maar ook op de BSO De Toermalijn in het gebouw.

Pauzes

De groepen 1-2 hebben diverse momenten van ontspanning, hun spelen is ook leren. Elke dag spelen de kleutergroepen tweemaal buiten, als het weer dit toelaat. Is het weer te slecht, dan is er altijd een beweegmoment in de speelzaal. Halverwege de ochtend is er altijd een rustmoment. De kinderen krijgen dan gelegenheid om wat te eten en te drinken. Gezond eten heeft natuurlijk onze voorkeur! Een beker of een pakje drinken met een stuk fruit, een boterham of een koek (géén snoep en chocolade, en geen priklimonade!). Tussen de middag eten de kleuters de lunch onder begeleiding van een overblijfouder of onderwijsassistent.

Voor de groepen 3 t/m 8 is er tussen 10.00 en 10.30 uur hun pauzemoment, afwisselend kan worden buiten gespeeld en worden gegeten/gedronken. Tijdens het eten/drinken kan er worden voor gelezen, of wordt er gekeken naar het Jeugdjournaal of en educatief filmpje.

De lunch wordt gebruikt tussen 12.00 en 12.30 uur, ook weer in combinatie met buiten spelen.

Omdat wij met een continurooster werken, gaan de kinderen daarna nog even aan de slag en zijn vervolgens elke dag om 14.00 uur vrij.

Omdat het belangrijk is dat ook de leerkrachten even kunnen bijkomen tijdens de lunch, is het nodig extra ‘menskracht’ in te zetten tijdens deze pauze. (De pauze voor leerkrachten is overigens ook vanaf 2015 wettelijk vastgelegd binnen de CAO.)