Ik zag twee beren experimenteren.

dinsdag 19 november 2019

Ik zag twee beren experimenteren
Met kinderen kan je allerlei leuke proefjes doen: experimenten met water, met lucht, geluid of kleuren. De kinderen moeten hierbij verklaren waarom een ballon als straalmotor gebruikt kan worden, hoe het kan dat rozijnen springen en poppetjes van papier kunnen springen. Hoe het kan dat je geluid kan zien of voelen.
Kinderen van groep 1 tm 4 kunnen de activiteiten onder begeleiding van een volwassene zelf uitvoeren. Het idee is dat ze enthousiast met de proefjes aan de slag gaan en proberen zelf de problemen op te lossen die ze tegen komen. En dat zij zelf verklaren bedenken voor de dingen die ze zien, voelen, horen en ontdekken hoe iets in elkaar steekt. Een proces van ontwerpen, maken, gebruiken en evalueren. Het initiatief van de kinderen staat voorop!

1. Experiment met lucht: een ballon als straalmotor
2. Experimenten met lucht: kunnen rozijnen springen