Nieuws uit groep 3

dinsdag 1 december 2020

Voorbereidingen Sinterklaasfeest:
Een spannende tijd: Sinterklaas is in het land. Gelukkig hoefde hij niet in quarantaine (daar waren de kinderen van groep 3 nogal bang voor aangezien het in Spanje code rood is) en heeft hij de school zelfs al even bezocht vorige week. Alle kinderen kregen een mooi cadeautje in de schoen. Wat een magisch feest!! Het thema van kern 4 (waar woon jij?) en het thema Sint hebben we aan elkaar gekoppeld. Alle kinderen hebben een eigen kamertje gemaakt in een schoenendoos. Al die kamertjes bij elkaar vormen een hele mooie stoomboot. Dat maakt het werken in de hal extra leuk…je kunt ondertussen eens een kijkje nemen in de verschillende kamertjes. Ook hebben we alweer mooie mutsen gemaakt. Sinterklaas weet natuurlijk niet alle namen uit het hoofd. Daarom doen de leerlingen een muts op als Sint op 3 december onze school bezoekt.

Lezen:
Sinds enkele weken helpen de leerlingen van groep 8 ons met lezen. Dinsdag-, donderdag- en vrijdagochtend van 8.30u-8.45u komen er een aantal achtste groepers om met een groepje van 3 of 4 leerlingen samen te lezen. Aangezien we nu steeds meer letters hebben geleerd is het belangrijk dat we veel oefenen en leesmeters maken. We oefenen woordrijen en teksten. Daar zitten ook al woorden bij die we nog niet kennen. Het is de uitdaging om dat samen te ontdekken en van elkaar te leren. De leerlingen helpen elkaar goed en de herhaling van de teksten en woorden zorgt dat er herkenning komt. De woorden worden op deze manier geautomatiseerd en daardoor gaan de leerlingen steeds vlotter lezen. En dat is belangrijk. Tempo ontwikkelen in het lezen. Ook in de middagen krijgen de leerlingen extra instructie in kleine groepjes. Twee keer per week sluiten alle leerlingen een keer bij juf Aniek of meester Jesper aan om woordrijen of teksten te lezen. Ook thuis is het van belang dat de leerlingen lezen. Hoe meer oefening er is hoe sneller het technisch lezen onder de knie zal zijn. En….het is toch ook leuk om even samen met je kind te lezen.