Nieuws uit groep 5B

maandag 30 september 2019

We zijn dit jaar goed van start gegaan! De eerste weken hebben we gebruikt om weer even aan elkaar te kunnen wennen. Met behulp van de methode Leefstijl hebben we allerlei opdrachten uitgevoerd waarbij de kennismaking centraal stond. Wie ben je? Wat vind je leuk om te doen? Waar ben je goed in?  We hebben samen de klassenregels geformuleerd en ondertekend. Daar zijn we nu extra goed op aan het letten.
Met handvaardigheid deden we een mooie samenwerkingsopdracht in groepjes. Ontwerp en maak jullie eigen eiland! Daar ging natuurlijk eerst goed overleg aan vooraf. Van ieder klasgenootje moest er een idee op het eiland te zien zijn. De fantasieën van de kinderen waren op een heel creatieve manier terug te zien in de eilanden!

De meeste KOL-gesprekken zijn inmiddels ook gevoerd, het blijft leuk om te horen hoe goed de kinderen zelf onder woorden kunnen brengen wat ze voelen en denken. Dat leverde veel nuttige informatie op! Deze informatie gebruiken we om het voor iedereen nog fijner te maken of te houden met elkaar, in de klas en op school.

Met rekenen zijn we natuurlijk weer hard aan het oefenen met de tafels. Deze week staan de tafels van 8 en 9 centraal. We oefenen ze op verschillende manieren, ouderwets stampend of soms joggend door de klas. Die tafels blijven heel belangrijk, komende week gaan we ook beginnen met het maken van deelsommen. Goed blijven oefenen dus!

Met wereldoriëntatie, de methode Blink, zijn we begonnen in het thema: aardse extremen. Vorige week ontdekten de kinderen door middel van een klein experiment hoe wolken ontstaan. Kan jouw kind je dat nog uitleggen?
Deze week hebben we het gehad over wind en orkanen. Waarom zijn die er niet in Nederland? Uiteindelijk is het de bedoeling dat de kinderen in groepjes één aards extreem kiezen en zich daarin gaan verdiepen, zodat ze deze aan het eind van dit thema kunnen presenteren aan de anderen.

We hebben inmiddels ook de eerste spreekbeurt gehad. Denise hield een prachtige presentatie over motoren. Aan het einde van de spreekbeurt reed er zelfs een echte motor het plein op. Dat hebben alle groepen geweten, wat een herrie maakt zo’n ding!

Kortom, die eerste weken zijn voorbij gevlogen en we hopen er samen een gezellig schooljaar van te maken!